ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
Ν.4738/1920 ( ΦΕΚ 207/27 Οκτωβρίου 2020) «Ρύθμιση Οφειλών , Παροχή δεύτερης Ευκαιρίας και άλλες διατάξεις»,
ΜΕΡΟΣ Β΄
Ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός ρύθμισης οφειλών στον νέο Πτωχευτικό Κώδικα
Στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης του πτωχευτικού νόμου, θα μιλήσουμε, για τον ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ (άρθρα 5-30) και για την ΠΡΟΠΤΩΧΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ ( ΆΡΘΡΑ 31-64)
Ι. Ο ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ:
Είναι ο μηχανισμός που αποσκοπεί να παρέχει στους πιστωτές που συμμετέχουν ένα λειτουργικό περιβάλλον διαμόρφωσης προτάσεων ρύθμισης οφειλών του οφειλέτη, προκειμένου αυτός να αποφύγει τον κίνδυνο της αφερεγγυότητάς του.
Στην διαδικασία συμμετέχουν, εκτός από τους χρηματοδοτικούς φορείς, το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής ασφάλισης.
Η διαδικασία αρχίζει με αίτηση του οφειλέτη, αλλά και με αίτηση των πιστωτών, οι οποίοι νομιμοποιούνται να κινήσουν με δική τους πρωτοβουλία την διαδικασία ΕΡΟ.
Εν συνεχεία, πρέπει να ακολουθήσει η αποδοχή ΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ των χρηματοδοτικών φορέων, να αποδεχθούν την αίτηση του οφειλέτη και να υποβάλλουν συγκεκριμένες προτάσεις ρύθμισης των οφειλών.
Οι χρηματοδοτικοί φορείς, ΔΕΝ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ να αποδεχθούν την κάθε αίτηση και να υποβάλλουν προτάσεις.
Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων πιστωτών, ορίζεται στο ποσοστό του 60% του συνόλου των απαιτήσεων, των χρηματοδοτικών φορέων, συμπεριλαμβανομένων του δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ο αιτών οφειλέτης μπορεί να είναι είτε ΦΥΣΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ είτε ΝΟΜΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ, αδιακρίτως επαγγελματικής ιδιότητας.
Τα πρόσωπα που συνδέονται μαζί του και καταθέτουν την περιουσιακή τους κατάσταση μαζί με αυτόν είναι.
Για τα φυσικά πρόσωπα, οι σύζυγοι, οι συμβίου, οι συγγενείς εξ αίματος και εξ αγχιστείας μέχρι του δευτέρου βαθμού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται από τον οφειλέτη.
Για τα νομικά πρόσωπα ως οφειλέτες, τα συνδεόμενα πρόσωπα με αυτούς είναι, τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ελέγχουν το νομικό πρόσωπο του οφειλέτη, καθώς και οι σύζυγοι, οι συμβίοι, και οι συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και του δευτέρου βαθμού συγγένειας των ανωτέρω προσώπων.
Ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο, θεωρείται ότι ασκεί έλεγχο σε νομικό πρόσωπο, όταν:
α) Εχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων, εταίρων ή μελών της άλλης οντότητας (θυγατρική οντότητα).
β) Εχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου της άλλης οντότητας (θυγατρική οντότητα) και είναι ταυτόχρονα μέτοχος, εταίρος ή μέλος αυτής της οντότητας.
γ) Εχει το δικαίωμα να ασκεί κυριαρχική επιρροή στην άλλη οντότητα (θυγατρική οντότητα), της οποίας είναι μέτοχος, εταίρος ή μέλος, είτε βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με την οντότητα αυτή είτε βάσει πρόβλεψης του ιδρυτικού εγγράφου ή του καταστατικού της.
δ) Είναι μέτοχος, εταίρος ή μέλος της άλλης οντότητας και είτε:
δ1) ελέγχει από μόνη της, δυνάμει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους, εταίρους ή μέλη της οντότητας αυτής (θυγατρική οντότητα), την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων, εταίρων ή μελών της είτε
δ2) ισχύουν αθροιστικά οι κατωτέρω προυποθέσεις:
δ2.1) Η πλειοψηφία των μελών των διοικητικών, διαχειριστικών ή εποπτικών οργάνων της οντότητας αυτής (θυγατρικής οντότητας) που είχαν τη διοίκηση κατά τη διάρκεια της τρέχουσας περιόδου, καθώς και κατά την προηγούμενη περίοδο και μέχρι την κατάρτιση των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, έχει διοριστεί μόνο ως αποτέλεσμα της άσκησης των δικαιωμάτων ψήφου αυτής.
δ2.2) Τα δικαιώματα ψήφου που κατέχονται από τη μητρική οντότητα αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 20% των συνολικών δικαιωμάτων ψήφου στη θυγατρική οντότητα.
δ2.3) Κανένα τρίτο μέρος δεν έχει τα δικαιώματα που αναφέρονται στα σημεία α`, β` ή γ` της παρούσας παραγράφου, αναφορικά με αυτή την οντότητα (θυγατρική οντότητα).
ε) Εχει την εξουσία να ασκεί ή πράγματι ασκεί κυριαρχική επιρροή ή έλεγχο στην άλλη οντότητα (θυγατρική οντότητα).
κατά το άρθρο 32 του Ν 4308/2014: περί τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, συναφείς ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις. |
Πότε ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ η υπαγωγή στην διαδικασία της ΕΡΟ.
-όταν το σύνολο των οφειλών του προσώπου δεν υπρεβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ.
-όταν το 90% τουλάχιστον των συνολικών οφειλών του προσώπου, οφείλεται σε έναν (1) χρηματοδοτικό φορέα.
-όταν το πρόσωπο έχει υποβάλλει αίτηση ενώπιον του ερμοδίου Δικαστηρίου , α) για την επικύρωση συμφωνίας εξυγίανασης (θα τη δούμε παρακάτω), β) είτε για την κήρυξή του σε πτώχευση, γ) είτε για την υπαγωγή του στην διαδικασία του Ν. 3588/2007 (πτωχευτικός κώδικας με ισχύ μέχρι 31-12-2020), ή δ) είτε για την ρύθμιση των οφειλών του με τον Ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη).
Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει προηγουμένως να έχει προηγηθεί έγκυρη παραίτησή του από τις διαδικασίες αυτές, πριν την υπαγωγή του στην διαδικασία ρύθμισης των οφειλών.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Δεδομένου των ανωτέρω, υπάρχει κίνδυνος, να παραιτηθεί το φυσικό πρόσωπο από την διαδικασία του Ν. 3869/2010 ( νόμος Κατσέλη) και εν συνεχεία να μην γίνει δεκτή η αίτησή του, από τους συμμετέχοντες πιστωτές, όπως είπαμε πιο πάνω. Γι αυτό χρειάζεται μεγάλη ΠΡΟΣΟΧΗ!!!!!
Παρακάτω: ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΥΠΓΑΓΩΓΗ :
-Το νομικό πρόσωπο έχει τεθεί σε λύση ή εκκαθάριση.
-Επίσης όταν έχει εκδοθεί οριστική απόφαση για υπαγωγή του στην έκτακτη διαδικασία ειδικής διαχείρισης του άρθρθου 68 του Ν. 4307/2015
-να μην έχει καταδικαστεί για τα αδικήματα της φοροδιαφυγής, νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, υπεξαίρεση, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία, δωροληψία, λαθρεμπορία, καταδολίευση δανειστών, χρεοκοπία ή απάτη σε βαθμό κακουργήματος, η πλημμελήματος εάν θιγόμενος φορέας είναι το Δημόσιο, ή Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης.
Στην διαδικασία της εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών, μπορεί να συμμετέχει και οφειλέτης που έχει εξυπηρετούμενες οφειλές προς το σύνολο των πιστωτών του, αλλά πρέπει να επικαλείται γεγονότα, από τα οποία να προκύπτει η επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης σε ποσοστό τουλάχιστον 20%, είτε από μείωση εισοδημάτων, είτε από αύξηση των δαπανών του.
Ωστόσο ο οφειλέτης αυτός, ΔΕΝ μπορεί να επικαλεστεί, επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης από λόγους που αφορούν, απαιτήσεις που πρέπει να ανακτηθούν από το Δημόσιο λόγω παραβίασης της συνθήκης για την λειτουργία της ΕΕ, οφειλές από τελωνειακούς δασμούς της ΕΕ, οφειλές προς αλλοδαπό Δημόσιο, και οφειλές υπέρ τρίτων.
Τα δικαιολογητικά που συνυποβάλλονται με την αίτηση, πρέπει να απαντούν και να αποδεικνύουν όλα τα ανωτέρω ζητήματα και επομένως ο κατάλογος είναι μακρύς όπως προβλέπεται στα άρθρα 9-12 του Νόμου.
Εδώ να σημειώσουμε ότι τα ακίνητα του αιτούντος, εκτιμούνται στην ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ ΤΟΥΣ σύμφωνα με τον ΕΝΦΙΑ και σε περίπτωση που πρόκειται για ακίνητα εκτός ΕΝΦΙΑ ισχύει η αντικειμενική αξία.
ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΑΚΟΥΛΟΥΘΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ:
Κατ’ αρχήν αναστέλλεται η διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών του Ν.4224/2013.
Πρέπει να σημειωθεί, ότι η υποβολή της αίτησης, δεν συνιστά σπουδαίο λόγο για την καταγγελία διαρκών συμβάσεων, π.χ. σύμβαση μίσθωσης, κλπ.
Ακολουθεί η πρόταση των συμμετεχόντων πιστωτών. Στο στάδιο αυτό, ο οφειλέτης έχει την δυνατότητα εντός 10 ημερολογιακών ημερών, να καταθέσει αίτημα υποβολής σε διαμεσολάβηση, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΘΕΙ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΤΩΝ.
Από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, για την υπαγωγή του οφειλέτη στην ΕΡΟ πρέπει μέσα σε τριάντα ημερολογιακές (30) ημέρες, να έχει υπογραφεί η η ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗΣ, διαφορετικά η διαδικασία θεωρείται λήξασα χωρίς δυνατότητα παράτασης ή ανανέωσης. Εάν προκύψει διαμεσολάβηση το ανωτέρω χρονικό διάστημα πηγαίνει στους δύο (2) μήνες. Εάν παρέλθει η προθεσμία των δύο (2) μηνών, η διαδικασία κηρύσσεται άκαρπη.
2η Συνέπεια είναι ότι από την υποβολή της αίτησης αναστέλλεται η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων κινητών και ακινήτων, η εν γένει λήψη αναγκαστικών μέτρων και η ποινική δίωξη για τα αδικήματα του άρθρ. 25 του Ν.1882/1990 δηλαδή για χρέη στο Δημόσιο.
Κατ’ εξαίρεση: Ο πλειστηριασμός όμως που έχει προγραμματιστεί για τους αμέσως επόμενους τρείς (3) μήνες από την υποβολή της αίτησης ΔΕΝ ΑΝΑΣΤΕΛΕΤΑΙ.
Αποτελέσματα από την σύμβαση Αναδιάρθρωσης του χρέους:
-Αναστέλλονται κατασχέσεις και πλειστηριασμοί, για τις απαιτήσεις που ρυθμίστηκαν.
- Το άρθρο 20 εισάγει περίπτωση ποινικής ασυλίας, για κάθε υπάλληλο που καταρτίζει σύμβαση αναδιάρθρωσης.
-Ειδικά για το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, προβλέπεται η δυνατότητα να προβούν και σε διαγραφή οφειλών προς αυτούς. Αλλά!!
-----Πρέπει πρώτα η σύμβαση αναδιάρθρωσης να επιτευχθεί με τους χρηματοδοτικούς φορείς. ( Τράπεζες, Funds, Εταιρείες, κ.λ.π.)
------Το δημόσιο και οι ΦΚΑ αποδέχονται την σύμβαση μόνο εάν το χρέος προς αυτούς είναι μέχρι 1.500.000 ευρώ.
------- Οι δόσεις δεν μπορεί να είναι περισσότερες από 240 και όχι μικρότερη από 50 ευρώ/δόση.
-----Η δόση πρέπει να πληρώνεται απαραιτήτως ανά μήνα.
-----Ακυρος ο όρος με τον οποίο προβλέπεται περίοδος χάριτος για την έναρξη της αποπληρωμής, των χρεών προς το Δημόσιο και του ΦΚΑ.
------Ακυρος ο όρος με τον οποίο προβλέπεται η ικανοποίηση των απαιτήσεων του Δημοσίου και των ΦΚΑ με άλλα ανταλλάγματα εκτός από χρηματικά ποσά.
Επί των ανωτέρω δόσεων, δεν υπολογίζονται προσαυξήσεις και τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.
Επίσης η διαγραφή βασικής οφειλής προς τους ΦΚΑ ΔΕΝ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ τα ασφαλιστικά δικαιώματα τρίτων. Ομοίως τα ίδια ισχύουν και σε διμερείς συμβάσεις αναδιάρθρωσης, δηλαδή μεταξύ οφειλέτη και δημοσίου, ή οφειλέτη και ΦΚΑ.
Σχετικά με την παροχή αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας, εφαρμόζεται το άρθρο 12 του Ν. 4174/2013 που προβλέπει, δηλαδή εφόσον πληρώνονται οι δόσεις, εκδίδεται από την φορολογική διοίκηση αποδεικτικό διάρκειας ενός (1) μηνός.
Για την χορήγηση ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας ΔΕΝ λαμβάνονται υπόψιν οι προς διαγραφή οφειλές, με την σύμβαση αναδιάρθρωσης.
Και ερχόμαστε σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια του Νόμου.
Αρθρο 28 : Επιδότηση Καταβολής Δόσεων:
Εφόσον ο οφειλέτης ρυθμίσει και καταρτιστεί η σύμβαση αναδιάρθρωσης, τίθεται ζήτημα εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις για να επιδοτηθεί η δόση για την διάσωση της α κατοικίας από το δημόσιο :
Πρέπει ο οφειλέτης ΣΩΡΕΥΤΙΚΑ:
1.- Να έχει εμπράγματο δικαίωμα αποκλειστικής ή κατ’ιδανικό μερίδιο κυριότητας, πλήρους ή ψιλής, ή επικαρπία, επί του ακινήτου που αποτελεί την πρώτη κατοικία του και βρίσκεται στην Ελλάδα.
2.- Να έχει εγγραφή προσημείωση υποθήκης ή προσημείωση υποθήκης στο εν λόγω ακίνητο, για εξασφάλιση απαίτησης.
3.- Το σύνολο των οφειλών προς το Δημόσιο και τους Χρηματοδοτικούς Φορείς να είναι από 20.000 ευρώ και άνω.
4.- Το υπόλοιπο της οφειλής που εξασφαλίζεται με την κύρια κατοικία του οφειλέτη, να μην υπερβαίνει το ποσό των 135.000 ευρώ, για μονοπρόσωπο νοικοκυριό, το οποίο προσαυξάνεται κατά 20.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέλος της οικογένειας, αλλά μέχρι το συνολικό ποσό των 215.000 ευρώ, ΑΝΑ ΠΙΣΤΩΤΗ.
5.- Το δάνειο να μην έχει καταγγελθεί σε χρονικό διάστημα πέραν του ενός (1) έτους από την υποβολή της αίτησης.
6.- Να έχει επέλθει μείωση των οικογενειακών εισοδημάτων
7.- λόγω της μείωσης των εισοδημάτων, πρέπει να πληρούνται τα εισοδηματικά κριτήρια του άρθρου 3 του Ν. 4472/2017. Εάν υπολείπονται των ευλόγων δαπανών διαβίωσης, λαμβάνονται υπόψιν ως κριτήριο τα εν λόγω εισοδηματικά κριτήρια προσαυξημένα κατά ποσοστό 15%.
8.- Να αποδέχθηκε την ρύθμιση που πρότειναν οι Πιστωτές για όλες τις οφειλές του στο πλαίσιο της ΕΡΟ.
9.- Να μην λαμβάνει ταυτόχρονα άλλη επιδότηση ή επιχορήγηση ή άλλη κρατική ενίσχυση, για το δάνειο πρώτης κατοικίας που επιδοτείται με το παρόν.
10.- Να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερος ως προς τις υποχρεώσεις του μετά την συνολική αναδιάρθρωση των οφειλών.
Η μείωση του οικογενειακού εισοδήματος συντρέχει όταν:
1.- Για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, ο μέσος μηνιαίος μισθός, χωρίς τις πρόσθετες ή άλλες έκτακτες αποδοχές των τελευταίων έξι (6) μηνών, πριν από την υποβολή της αίτησης, παρουσίασε μείωση
Α) για ποσό έως 1.000 ευρώ ίση ή μεγαλύτερη του 20%.
Β) Για ποσό μεγαλύτερο των 1.000 ευρώ μείωση ίση ή μεγαλύτερη του 30%, σύμφωνα με τις αποδοχές που δηλώνονται στους ΦΚΑ (Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης) από τον εργοδότη.
2.- Για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, τα έσοδα του τελευταίου εξαμήνου να έχουν παρουσιάσει μείωση μεγαλύτερη του 30% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, όπως αυτό προκύπτει από τις περιοδικές φορολογικές δηλώσεις.
3.- Σε περίπτωση εποχικής απασχόλησης ή δραστηριότητας, συγκρίνονται οι αποδοχές ή τα έσοδα του τελευταίου ενός (1) έτους πριν την υποβολή της αίτησης, σε σχέση με το προηγούμενο έτος προκειμένου να εντοπιστεί η μείωση.
Ως εποχική απασχόληση ορίζεται η δραστηριότητα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από δύο (2) και έως εννέα (9) μήνες, ενώ το υπόλοιπο διάστημα το επιτρεπόμενο απασχολούμενο προσωπικό δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25% του μέσου όρου του προσωπικού που χρησιμοποιείται σε περίοδο αιχμής εργασιών.
Σχετικά με τον Ν. 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη)
Σε περίπτωση που η επιδοτούμενη οφειλή έχει υπαχθεί οριστικά στις διατάξεις του Νόμου 3869/2010 ( νόμος Κατσέλη) εφόσον εγκριθεί η επιδότηση του παρόντος, ο οφειλέτης παραιτείται από το δικαίωμα να ζητήσει συνεισφορά του Δημοσίου σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 2 εδ. 5ο, 6ο , 7ο και 8ο του Ν. 3869/2010.
Όταν η αίτησή του για την εισαγωγή του στον Ν.3869/2010, άρθρ 4 του νόμου αυτού, εκκρεμεί στον πρώτο βαθμό, χωρίς να έχει συζητηθεί μπορεί να υποβάλλει την αίτηση του άρθρου 8 του παρόντος. Εάν οι αιτούντες ρυθμίσουν συναινετικά μέσω της σύμβασης αναδιάρθρωσης τις οφειλές που είναι επιδεκτικές για την καταβολή της επιδότησης κατά το παρόν, η δίκη του Ν. 3869/2010 καταργείται ως προς τις οφειλές που ρυθμίστηκαν συναινετικά μόνο.
Ποιο είναι το ποσό της επιδότησης:
Για τον αιτούντα 70 ευρώ/μήνα
Για κάθε ένα επιπλέον μέλος της οικογένειας 35 ευρώ/μήνα.
Στην μονογονεϊκή οικογένεια επιπλέον 35 ευρώ/μήνα
Στην οικογένεια με απροστάτευτα τέκνα επιπλέον 35 ευρώ/μήνα για κάθε απροστάτευτο τέκνο.
Ανώτατο όριο επιδότησης είναι το ποσό των 210 ευρώ/μήνα ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού.
Ακολουθεί περαιτέρω διαβάθμιση του ανώτατου ορίου επιδότησης ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης του δανείου. Ετσι:
Για δάνεια με χρόνο μη εξυπηρετούμενα μέχρι 90 ημέρες πριν την υποβολή της αίτησης, το ανώτατο ποσό επιδότησης, ανέρχεται στο ποσό 80% της μηνιαίας δόσης.
Για δάνεια με χρόνο μη εξυπηρετούμενο μεγαλύτερο από 90 ημέρες πρις την υποβολή της αίτησης, το ανώτατο ποσό επιδότησης, ανέρχεται στο ποσό 60% της μηνιαίας δόσης.
Για δάνεια με χρόνο μη εξυπηρετούμενα περισσότερο από 90 ημέρες και έχουν καταγγελθεί εντός του τελευταίου ενός (1) έτους πριν την υποβολή της αίτησης, το ανώτατο ποσό επιδότησης, ανέρχεται στο ποσό 40% της μηνιαίας δόσης.
Ο Οφειλέτης οφείλει να καταβάλλει κάθε μήνα εμπρόθεσμα την συμφωνηθείσα δόση. Σε περίπτωση που καθυστερήσει την καταβολή για χρηματικό ποσό που ξεπερνά αθροιστικά την αξία τριών (3) δόσεων, είτε το 3% του οφειλόμενου χρηματικού ποσού, σύμφωνα με την επιτευχθείσα ρύθμιση, τότε οποιοσδήποτε πιστωτής μπορεί να καταγγείλει την σύμβαση αναδιάρθρωσης, το οποίο συνεπάγεται την απώλεια της ρύθμισης ως προς τον πιστωτή αυτόν, χωρίς να ασκεί επίδραση στην νομική θέση των λοιπών πιστωτών. Ωστόσο ως προς τον πιστωτή που κατήγγειλε την σύμβαση αναβιώνει ολόκληρη η οφειλή, τα ποσά καθίστανται ληξιπρόθεσμα και απαιτητά, αφού αφαιρεθούν όμως τα ποσά που καταβλήθηκαν στο πλαίσιο της ρύθμισης. ( αρ 27)
Τώρα ως προς την τύχη της επιδότησης όμως της δόσης, έχουμε την εξής διαφοροποίηση.
Εάν ο οφειλέτης δεν καταβάλλει εμπροθέσμως και προσηκόντως το υπόλοιπο της δόσης, δηλαδή σε περίπτωση που καθυστερήσει την καταβολή για χρηματικό ποσό που ξεπερνά αθροιστικά την αξία τριών (3) δόσεων, είτε το 3% του οφειλόμενου χρηματικού ποσού, σύμφωνα με την επιτευχθείσα ρύθμιση, τότε ακόμη και χωρίς να καταγγελθεί η σύμβαση από κάποιον πιστωτή, ο οφειλέτης, ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ ΤΑ ΠΟΣΑ ΠΟΥ ΕΛΑΒΕ ΩΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΩΣ ΑΧΡΕΩΣΤΗΤΩΣ ΚΑΤΑΒΛΗΘΕΝΤΑ ως εξής:
Για δάνεια με χρόνο μη εξυπηρετούμενα μέχρι 90 ημέρες κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης του άρθρου 8 ανακτώνται τα εξής ποσά:
Α.- ποσό που αντιστοιχεί στο 100% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον πρώτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Β.- ποσό που αντιστοιχεί στο 80% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον δεύτερο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Γ.- ποσό που αντιστοιχεί στο 60% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον τρίτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Δ.- ποσό που αντιστοιχεί στο 40% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον τέταρτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
ποσό που αντιστοιχεί στο 20% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον πέμπτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Β.- Για δάνεια που παρουσίαζαν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης.
Βα - ποσό που αντιστοιχεί στο 100% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσει κατά τον πρώτο και δεύτερο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Ββ.- ποσό που αντιστοιχεί στο 75% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον τρίτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Βγ.- ποσό που αντιστοιχεί στο 50 % της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον τέταρτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Βδ.- ποσό που αντιστοιχεί στο 25% της χορηγηθείσας επιδότησης, εάν ο οφειλέτης εκπέσεις κατά τον πέμπτο χρόνο χορήγησης της επιδότησης.
Γ.- Για δάνεια που παρουσίαζαν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών και επιπλέον έχουν καταγγελθεί σε χρόνο όχι μεγαλύτερο του ενός (1) έτους προ της υποβολής της αίτησης του άρθρου 8 του παρόντος ανακτάται ποσό που αντιστοιχεί στο 100% της συνολικής χορηγηθείσας επιδότησης δόσης, σε περίπτωση που εκπέσει από την σύμβαση αναδιάρθρωσης και για τα πέντε έτη χορήγησης της επιδότησης καθώς και για ένα έτος (1) μετά την λήξη της περιόδου καταβολής της επιδότησης δημοσίου.
Εδώ πρέπει να σημειώσουμε το γεγονός ότι, εάν ο οφειλέτης δεν επιστρέψει τα ποσά της επιδότησης της δόσης, τότε αυτά βεβαιώνονται στο Δημόσιο Ταμείο και εισπράττονται ως οφειλή προς το Δημόσιο. Δηλαδή με την διαδικασία εισπράξεως του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων, (ΚΕΔΕ), αλλά και επικουρικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρ. 25 του ν. 1882/1990 Περί ποινικών κυρώσεων για χρέη προς το Δημόσιο.
Επίσης θέλω να σημειώσω ότι με την εφαρμογή της πλατφόρμας του άρθρ. 29 του νόμου, εισάγεται μια αυτοματοποιημένη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών, η οποία είναι ζητούμενο εάν θα ακολουθήσει την υπογραφή σχετικής σύμβασης με την ομάδα των πιστωτών, γεγονός που είναι πολύ σημαντικό, εφόσον σε αρνητική απάντηση, πρέπει να πούμε ότι εισάγεται ένα αυτοματοποιημένο και απρόσωπο σύστημα ρύθμισης των οφειλών, χωρίς να είναι κατοχυρωμένα τα συμβατικά δικαιώματα του οφειλέτη. Ελπίζουμε κατά την εφαρμογή του νόμου να διαψευστούμε ως προς αυτό.
Ιανουάριος 2021